Oleje i środki smarne to grupa, w której znajdują się nie tylko preparaty służące do redukcji suchego tarcia powstającego podczas pracy wszelkiego rodzaju elementów ruchomych od części jednostek napędowych czy przekładni aż po zwykłe zawiasy montowane w drzwiach, ale również preparaty specjalistyczne, w tym m.in. środki ochrony czasowej, takie jak choćby olej antykorozyjny Rustilo. Przekonajmy się, co je wyróżnia i sprawdźmy, kiedy się z nich korzysta.
Dlaczego korozja jest problemem?
Jednym z największych problemów związanych z eksploatacją elementów wykonanych z metalu jest ich podatność na korozję. Wiąże się ona z utlenianiem danego pierwiastka, co prowadzi do zmiany właściwości wytrzymałościowych konkretnego elementu oraz osłabiania jego struktury, a także destrukcji powierzchni. Skutkami niekontrolowanego rdzewienia będzie całkowite zniszczenie materiału, problem stanowią jednak także niewielkie ogniska, w których doszło do utleniania, ponieważ oznacza to utratę szczelności, zmniejszenie gładkości oraz powstanie miejsc, gdzie mogą gromadzić się zanieczyszczenia. Korozja jest szczególnie groźna w przypadku żelaza, żeliwa oraz stali, zwłaszcza jeżeli nie zawierają one dodatków stopowych ograniczających ten proces.
Jak przeciwdziałać korozji?
Procesy korozyjne mają miejsce, gdy elementy na nią podatne są wystawione na działanie wody lub wilgoci. Sposobem na zabezpieczanie części maszyn, urządzeń i pojazdów oraz ich podzespołów i części już na etapie wytwarzania, magazynowania i transportu jest używanie specjalnych środków ochrony czasowej. W tym celu na powierzchnię metalu nanosi się specjalnie dobrany olej, który przylegając do niej, tworzy barierę uniemożliwiającą kontakt z wodą w każdej postaci, a także innymi chemikaliami, których obecność może sprzyjać rdzewieniu. Preparat ten działa, wypierając wodę i sprawdza się nawet w najtrudniejszych warunkach np. przy zagrożeniu działaniem wody morskiej.