![1px](/libraries/images/1px.gif)
![](/libraries/images/1px.gif)
Olej silnikowy to czynnik smarujący, który służy do minimalizowania tarcia występującego pomiędzy współpracującymi ze sobą ruchomymi elementami silnika.
Główną funkcją oleju jest smarowanie ruchomych części silnika spalinowego, chroniąc przed korozją, zapewniając szczelność w silniku i i usuwając zanieczyszczenia. Olej silnikowy pomaga w chłodzeniu, a dodatki w nim zawarte poprawiają właściwości pracy silnika i przedłużają jego żywotność.
![Shell Rimula R4 X 15W-40 opak. 55l](/environment/cache/images/300_300_productGfx_1456/Rimula-R4X.webp)
![Shell Rimula R4 L 15W-40 20 litrów](/environment/cache/images/300_300_productGfx_733e5e0562325cba61326fa5f3c50ca2.webp)
![Shell Rimula R4 L 15W-40 209 litrów](/environment/cache/images/300_300_productGfx_1452/Rimula-R4L-15w40-209l-.webp)
![Shell Rimula R4 L 15W-40 55 litrów](/environment/cache/images/300_300_productGfx_1451/Rimula-R4-L-15W40-55l-.webp)
![Shell Rimula R4 L 15W40 5 litrów](/environment/cache/images/300_300_productGfx_1450/Rimula-R4-L-15W40-5L-.webp)
![Shell Rimula R4 X 15W-40 opak. 20l](/environment/cache/images/300_300_productGfx_765ffebb72b9d36dd1843eca92d290c4.webp)
![Shell Rimula R4 X 15W-40 opak. 5l](/environment/cache/images/300_300_productGfx_1453/Shell-Rimula-R4-X-15W-40--5l.webp)
![Shell Rimula R5 E 10W-40 20 litrów](/environment/cache/images/300_300_productGfx_3d6eec96a9242508250f347fd1958049.webp)
![Shell Rimula R5 E 10W-40 209 litrów](/environment/cache/images/300_300_productGfx_1458/Rimula-R5-E10W40.webp)
![Shell Rimula R5 E 10W-40 5 litrów](/environment/cache/images/300_300_productGfx_1457/Rimula-R5-E-10w40-5l-.webp)
Zadania oleju silnikowego:
- Smarowanie i chłodzenie: Olej silnikowy odgrywa kluczową rolę w smarowaniu i chłodzeniu ruchomych elementów silnika, zapewniając ich płynne działanie i zapobiegając przegrzewaniu się.
- Czyszczenie: Olej usuwa sadzę i zapobiega tworzeniu się osadów, dbając o czystość uszczelek i komory spalania.
- Ochrona przed korozją: Tworzy barierę ochronną, zapobiegając korozji elementów silnika.
- Zapobieganie zużyciu: Minimalizuje tarcie i zapobiega zatarciu silnika, wydłużając jego żywotność.
- Smarowanie układu napędowego: W konstrukcjach ze wspólną miską olejową olej pełni funkcję smarowania układu napędowego oraz sprzęgła.
Rodzaje olejów silnikowych:
Olej mineralny:
Olej mineralny, produkowany z ropy naftowej, ma niższą odporność na wysokie temperatury i może szybciej tracić swoje właściwości smarne, co zwiększa tarcie i przyspiesza zużycie silnika. Jest to jednak dobry wybór dla starszych silników, które zużywają więcej oleju. Dzięki swojej gęstości, olej mineralny ma mniejszą tendencję do przeciekania przez starsze uszczelki.
Olej półsyntetyczny:
Półsyntetyczny olej silnikowy łączy zalety oleju mineralnego i syntetycznego. Zawiera więcej dodatków uszlachetniających niż olej mineralny, oferując lepsze właściwości ochronne przy niższym koszcie niż olej w pełni syntetyczny. Jest to dobry wybór dla kierowców szukających kompromisu między jakością a ceną.
Olej syntetyczny:
Olej syntetyczny jest najnowocześniejszym i najbardziej zaawansowanym technologicznie rodzajem oleju silnikowego. Jest produkowany z najlepszych gatunków ropy naftowej, przy użyciu zaawansowanych procesów technologicznych. Oleje syntetyczne charakteryzują się najwyższą odpornością na wysokie temperatury oraz doskonałą stabilnością w niskich temperaturach. Dzięki temu, elementy silnika pozostają czystsze, a ich wymiana jest rzadsza niż w przypadku olejów mineralnych. Oleje syntetyczne są najczęściej stosowane w nowych samochodach, jednak nie zaleca się ich stosowania w starszych, zużytych silnikach, ponieważ mogą negatywnie wpływać na uszczelki i powodować wycieki.