Smar do układów centralnego smarowania służy do przedłużenia żywotności maszyny redukując negatywne skutki ocierania się o siebie intensywnie pracujących elementów. Tłoczony jest pod odpowiednim ciśnieniem i kierowany jest w odpowiednich porcjach do poszczególnych punktów smarowania.
Stosuje się, gdy nie jest możliwe dostarczenie płynnych olejów ze względu na konstrukcję, zasadę działania i położenie części.
Smar do układów centralnego smarowania stosuje się, gdy nie jest możliwe dostarczenie płynnych olejów ze względu na konstrukcję, zasadę działania i położenie części. Smar zapobiega blokowaniu przewodów nawet w bardzo niskich temperaturach do -40 st. C i uszkodzeniom mechanicznym powstałym w wyniku tarcia poszczególnych elementów o siebie. Układy centralnego smarowania mają zastosowanie przeważnie w dużych maszynach przemysłowych oraz w dużych pojazdach, takich jak autobusy.
Smar do centralnego smarowania NLGI 2 są używane w zastosowaniach wymagających niskiej lepkości, na przykład w zamkniętych napędach zębatkowych, pracujących z niską prędkością lub w otwartych przekładniach zębatych oraz centralnych układach smarowania. Klasy NLGI 0, 1 i 2 są używane do przekładni zębatych o dużym obciążeniu. Klasy od 1 do 3 często są używane w łożyskach tocznych. Najczęściej występującą klasą wśród smarów są właśnie smary o klasie NLGI 2.