
Kto ma wiedzę, ten ma władzę. Jeżeli ktoś wychodzi z takiego przekonania, to bardzo dobrze trafił. Przed kupnem oleju hydraulicznego, w celu podjęcia jak najlepszej decyzji, warto zaznajomić się ze sprawdzonymi zasadami jego doboru. Jest niewiele rodzajów oleju, a wiedza na ich temat zapewni nam spokojną głowę oraz czyste sumienie, kiedy przyjdzie nam wybrać odpowiedni olej hydrauliczny do pojazdu.
Czym jest olej hydrauliczny?
Nazywamy nim rodzaj oleju, którego głównym zadaniem jest zamiana energii w postaci cieczy, w tą mechaniczną w silnikach hydrostatycznych. Stosowany bywa także w strukturach tłumiących, gdzie pełni funkcję ochronną całej konstrukcji. Ponadto można go spotkać w układzie hamulcowym, a nawet w silnikach odrzutowców. Oferta olejów hydraulicznych jest szeroka. Ze względu na widełki ciśnień, wyróżnia się wiele klas olejów hydraulicznych. Do najpopularniejszych należą oleje mineralne HL, HLP i HV oraz syntetyczne. W ostatnich latach coraz większą popularnością cieszą się oleje hydrauliczne biodegradowalne.
Na co należy zwrócić uwagę przy wyborze oleju hydraulicznego?
Wyróżnia się trzy najważniejsze kryteria:
- lepkość płynu,
- klimat,
- warunki pracy.
Należy pamiętać, że klasa lepkości oleju hydraulicznego jest zależna od klimatu. Nasza strefa klimatyczna preferuje, w zależności od pory roku, klasę lepkości 46, którą wybiera się przede wszystkim w miesiącach letnich. Klasa 32 pasuje bardziej do miesięcy zimowych. Klasy jakości, ze względu na warunki pracy to HL, HLP i HV. Najpopularniejsze w Polsce są oleje klasy jakości HL oraz coraz częściej HLP lub HV.
Olej HL jest olejem najprostszym, sprawdzającym się najczęściej w układach, które pracują w pomieszczeniach zamkniętych, gdzie występuje stała temperatura pracy. Długo był także najpopularniejszym olejem do maszyn np. budowlanych pracujących na zewnątrz. Obecnie zauważamy coraz większe zainteresowanie olejami klasy HLP lub HV. które nadają się do pracy na zewnątrz pomieszczeń. Przy zmiennych temperaturach w lecie i zimie można spokojnie pracować na tym oleju, nie tracąc właściwości pod wpływem np. wyższej temperatury latem. Powoduje to oszczędność maszyny i paliwa.